Eerste dagen - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Kristian Kristian - WaarBenJij.nu Eerste dagen - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Kristian Kristian - WaarBenJij.nu

Eerste dagen

Door: Dafloristian

Blijf op de hoogte en volg Kristian

09 Februari 2014 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Da-floris-ti-dan de eerste update van ons!

“Over 5 minuten wordt uw computer afgesloten. Sla uw werk nu op!” Die tekst kunnen we inmiddels wel dromen. Dagen lang hebben we de computers op de CHE uitgebuit om dichter bij ons felbegeerde diploma te komen. De enige uitdaging die nu nog voor ons ligt is het afstuderen in Zuid-Afrika. Afgelopen woensdag is die droom werkelijkheid geworden.

We hebben woensdag bij vertrek afscheidgenomen van onze geliefden en vrienden/huisgenoten.

Toen begon onze 22 uur durende reis van het koude natte Nederland naar het zonnige paradijs op aarde. In Brussel stapten we op het vliegtuig, om een half uur later op Londen Heathrow te landen. Daar hebben we 4 uur doorgebracht, avond gegeten en toen zijn we in het vliegtuig gestapt om eindelijk naar het beloofde land Zuid-Afrika te gaan, namelijk naar Jo’burg, dit is hoe de Zuid Afrikanen Johannesburg noemen. Na een behoorlijke hectiek met koffers ophalen, opnieuw inchecken en sprinten naar de gate hebben we onze vlucht naar Cape Town gehaald. Hier hebben we ons netwerk voor het eerst al uitgebreid door te praten met een interessante vrouw die werkte voor de president van Zuid Afrika. En ja hoor, zelfs kansen op een baan in Zuid Afrika werden besproken! Klinkt erg goed natuurlijk.

EINDELIJK aangekomen! We waren precies op tijd, zoals gepland. Helaas hadden de Zuid-Afrikanen voor de koffer van Kristian een andere planning aangehouden. De volgende morgen om half 9 nam Kristian deze met zijn slaapdronken kop aan de deur aan.

Ondanks dat we de koffer van Kristian niet hadden gingen we opzoek naar Anneke in de menigte opwachtende mensen. Dit was niet barmoeilijk aangezien Anneke al 5 maand zwanger is. Ze nam ons in de auto mee, waar we onze eerste schrik ervaring op deden. Je rijdt spoook!! Waarop Anneke reageerde, zeg jongens zullen we het rijden aan mij overlaten? Ze rijden hier dus links…

Deze eerste rit heeft ons al flink doen verwonderen over de schoonheid van dit paradijs. Leon onze opdrachtgever had dus geen woord gelogen toen hij dit zo had verwoord. Anneke speelde gelijk al gids door ons te vertellen over de plaatsen waar we allemaal langs kwamen.

’s Avonds kregen we gelijk een goede vuurdoop van onze tijd hier, we gingen met Anneke mee naar een prayerwalk in Pollsmoor Prisson. Nu denk je misschien dat klinkt bekent, dat klopt want daar heeft Madiva Mandela zijn laatste gevangenisperiode gezeten.

De volgende morgen om half 9 nam Kristian zijn koffer met zijn slaapdronken kop aan de deur aan en ging ons avontuur verder. Of toch niet, we vielen weer in slaap. Weer wakker begonnen, ging ons avontuur verder (nu echt). http://i1293.photobucket.com/albums/b590/daviddejonge91/uitzichtuittrein_zps8b72f678.jpg

Breaking news! Ze zijn hier ook gespot!

We vinden dat jullie niet zo zwart-wit moeten denken, want hier leven ook gewoon Pinguins.
Jaja, we hebben pinguins gezien in Zuid-Afrika. Vol ongeloof gingen we op weg beladen met fotocamera en zwembroek. Na een treinrit die door nog onverklaarde vertraging een half uur langer duurde, kwamen we aan in Simon’s Town. Vandaar hebben we gelopen naar Boulders Beach, waar we onderweg oog in oog kwamen te staan met een olifant-achtige, genaamd “Klipdas”, ofwel “Dassie”. Even voor de beeldvorming:

En daar waren ze eindelijk, onze helden in zwart en wit. Nog nooit hebben we penguins zo actief gezien; not! Deze jongens stonden namelijk alleen maar met hun bak in de zon te chillen. Dit leek ons wel een goed idee, dus wij gingen erbij liggen. Daarna hebben we onze eerste zeeduik in de Indische Oceaan genomen en onstond het wilde idee om penguins te aaien (wat dus streng verboden bleek te zijn). Penguïns zien er lief uit, maar kunnen goed pikken. De stand van penguintikkertje staat op 1-0 voor ons. Kristian was topscoorder.

Toen we terug kwamen werden we gelijk opgepikt voor één van Zuid-Afrika’s meest befaamde eetfestijnen: De Braai!

Het resultaat:

Hier hebben we onze magen lekker kunnen vullen met het zelfgemaakte vlees (droewors) van onze nieuwe Afrikaanse vrienden. Om even een voorbeeld te geven van de gastvrijheid. We mochten niet zonder bier staan. Wanneer ons bier op was werd er geroepen dat we een nieuwe moesten pakken, dit lieten we ons natuurlijk geen twee keer zeggen. Afwassen was not done dus hoe graag we ook wilde helpen dit werd niet toegestaan. Helaas is Anneke wat minder Afrikaans zei laat ons namelijk wel de afwas doen;) Maar na de lekkere kookkunsten van haar is dat ook niet heel vervelend. Ian een jongen met chinese roods was de hele dag wezen schieten op de ranch. Na een paar geïnteresseerde vragen wist hij ons een aanbod te doen waar we geen nee tegen konden zeggen. Over twee weken zijn we uitgenodigd om in het weekend te komen schieten op een ranch samen met hem. Over gastvrijheid gesproken ;)Na deze gezellige avond met de vrienden van Anneke hebben we thuis nog wat gebabbeld en zijn we lekker gaan slapen.

Zo tegen half twaalf uur begon onze nieuwe dag. Na een boodschapje bij de supermarkt en een lekker ontbijtje/lunch dat bestond uit een lekker bakje yoghurt met banaan en muesli. Vervolgens heeft Anneke de gids rol weer op zich genomen en heeft ons in de auto meegenomen. Zo zijn we langs Hout Bay en Camps Bay gereden. We kregen zelfs te horen dat onze grote vriend Gordon hier een huisje heeft. Na deze wijken te hebben gezien krijgt het programma even geen cent te makken toch een andere lading. Na deze mooie rondleiding was het tijd om fysiek bezig te gaan.

Op eens stonden we onderaan Lionshead. De op twee na hoogste berg van Kaapstad. Deze jongen is maar liefst 670 meter hoog en hebben wij samen met Anneke en wat vrienden in minder dan een uur getemd. Een maal boven aan hebben we rond uit een van de mooiste taferelen ooit gezien. Een uitzicht dat tot oneindig lijkt te rijken. http://s1293.photobucket.com/user/daviddejonge91/media/piesenopLionshead_zps599f2a8b.jpg.html

De twaalf apostelen waren goed zichtbaar en ook de Tafelberg liet even zien waarom hij zo befaamd is. Robbeneiland was hier van af goed te zien en staat hoog op ons lijstje om nog te bezoeken. Na een spannende rit terug naar beneden hebben we heerlijk wezen uit eten bij een van de duurste restaurants van Kaapstad. Voor slechts 5 euro de man hebben wij ons buikje rond en vol gegeten en gedronken in de Eastern food Bazaar. Maar ook aan deze mooie indruk wekkende dag kwam weer een einde en konden we weer vredig slapen.

Zondag was de eerste dag waarop de wekker vroeg rinkelde om ons wakker te maken. Na een ietwat korte nacht trokken we onze nette kleren aan om vervolgens de lange wandeling van slechts vier straten te maken naar de Common ground church waar Anneke lid van is. Hier werden we hartelijk welkom geheten door daadwerkelijk elk lid van de gemeente. Helaas is het ons niet gelukt alle namen te onthouden. Een aantal namen zijn ons wel bij gebleven, zo heeft Micky na een gesprekje van vijf minuten uitgenodigd om samen met hem de Tafelberg te beklimmen. Dit aanbod hebben we meteen afgeslagen natuurlijk, wat een belachelijk aanbod wie denkt die Micky wel niet wie die is. Geintje natuurlijk. Aankomend weekend gaan we dus naar de berg der bergen;) Heel vervelend vooruitzicht… NOT.

Na deze leuke en leerzame kerkdienst zijn we ons maar eens gaan belonen met een welverdiende dag op het strand. We hebben dus onze handdoeken gepakt en zijn gaan wandelen naar het station. Zo netjes als wij zijn wilde we een kaartje kopen. Maar blijkbaar doen ze hier niet aan kaartjes verkopen op zondag, terwijl de treinen wel gewoon rijden. Dit betekende een gratis ritje, of moeten we zeggen “zwart rijden”? Na een kort ritje in een trein waarbij de deuren open staan en de jongens buiten hangen terwijl de trein zon 80 kilometer per uur rijd, kwamen wij aan bij Muizenberg. Hier is een heerlijk strand met allermooiste golven. Hier hebben wij ons uitstekend weten te vermaken op de zondagmiddag. Dit welverdiende stranddagje is ons dat uitstekend bevallen en voor herhaling vatbaar.

Thuis aangekomen stond het eten al praktisch voor ons klaar. We willen jullie niet pesten hoor maar we hebben heerlijk BUITEN zitten tafelen, heerlijk. http://i1293.photobucket.com/albums/b590/daviddejonge91/etenmetAnneke_zpsbc84a220.jpg

Na het eten zijn we begonnen aan deze blog en nu het zo rond tienen is gaan we er een eind aan breien. We hebben morgen onze eerste werkdag voor de boeg en daar moeten we natuurlijk wel een beetje fit voor zijn. Een goede nachtrust is dus niet mis. We hopen dat jullie hebben genoten van onze belevenissen en dat jullie ons kunnen vergeven voor de soms wat flauwe grapjes ;)

We love u

xxx

• 09 Februari 2014 - 22:34

Tineke En Hiddo:

Wat een superleuk verslag. Hebben er erg van genoten. Ga zo door, want we blijven erg benieuwd.

• 09 Februari 2014 - 23:03

Roel:

Hee Boys,
    Leuk om te lezen mannen! Klinkt allemaal veelste goed. Ik gun jullie veel genietings en dat je gaat als je Jekko. ;) (speciaal voor Floris). Houd me op de hoogte ;)

• 09 Februari 2014 - 23:09

Thomas:

Supergaaf man! Jullie tijd daar is nu al geslaagd :D

• 09 Februari 2014 - 23:21

Frances:

Haha, heerlijk dit! Blijf genieten heren!!!

• 09 Februari 2014 - 23:50

Ton En Engly:

Wat een uitgebreid beeldend verslag. Leuk om te lezen."Sterkte" met julle eerste werkdag.i

• 10 Februari 2014 - 08:29

Jolanda:

Leuk om te lezen:-)

• 10 Februari 2014 - 22:18

Pascal:

Hahaha, lachen jongens. Leuke manier van schrijven. Typerend voor jullie.

Mooi dat jullie het zo leuk hebben, nu echt aan de bak! Veel succes en plezier daar mee.

Ben wel jaloers hoor!

• 11 Februari 2014 - 11:59

Hedzer Van Der Kooi:

dag heren,

dank voor deze update (en de mailberichten via de che-mail).
    Een leerzame periode gewenst in Zuid Afrika in de periode van jullie afstudeeronderzoek.
    Tot mails, hartelijke groeten, Hedzer

• 11 Februari 2014 - 13:12

Derk:

He Bazen!

Super tof allemaal leuk ook om te lezen op deze manier!
    Keep up the good work :)

• 11 Februari 2014 - 13:12

Derk:

He Bazen!

Super tof allemaal leuk ook om te lezen op deze manier!
    Keep up the good work :)

• 11 Februari 2014 - 16:44

Arie Hordijk:

Zuid-Afrika dus. Jammer. Maar ik zie dat de zee daar net zo blauw is als op Bonaire. En daar hebben ze dan weer geen pinguins.
    Heb het goed daar en maak er iets moois van.

• 11 Februari 2014 - 22:59

Anke:

Fleurtje! en andere mannen die ik niet zo goed ken. Wat leuk om te lezen! klinkt allemaal erg mooi. zo mooi dat ik stiekem zelfs een beetje jaloers ben. Genietse!

• 12 Februari 2014 - 17:53

Oma Fok:

Lieve Floor, Ik heb je reisverslag met veel interesse gelezen. Wat een fantastische ontvangst!! Geniet er maar van met je vrienden. Ik ben heel blij dat het jullie zo goed vergaat! Fijn dat ik dit allemaal mocht lezen. Oma blijft voor jullie bidden om de zegen van onze hemelse vader.
    Dag lieve Floor xxx van oma.

• 13 Februari 2014 - 01:55

Harm Luursema:

Ha mannen!

Leuk om te lezen, veel plezier daar en ook succes met de opdrachten! En ik twijfel er niet aan of jullie gaan genieten daar! :)

Later!

• 13 Februari 2014 - 11:43

Marco:

Hey gasten. Ziet er goed uit. Sterk verhaal ook. Fijn dat jullie dit niet allemaal op facebook zetten, zodat ik me er op voor kan bereiden en niet getergd wordt met veel te flexe beelden en gebeurtenissen als ik even zit te facebooken. Bedankt daarvoor.

Geniet ervan!

• 13 Februari 2014 - 13:04

Jan Luursema:

Ha Mannen,

Leuk, via Harm jullie weblog adres ontvangen. Goed te lezen dat je het naar je zin hebt, mooi gebied zo te lezen. Wat is de inhoud van je afstudeeropdracht?

Op 5 maart vlieg ik naar Cape Town. Eens kijken of je beschrijvingen wel kloppen?

Groeten, geniet ervan. Niet vergeten ook te studeren!
    Jan Luursema

• 19 Februari 2014 - 20:08

Jitty Bosselaar:

Hallo David en je maatjes,

Jullie hebben al een geweldige start gemaakt,veel zegen bij al jullie werk en belevenissen!
    Groetjes,
    Jitty Bosselaar

• 08 Maart 2014 - 13:18

Djoerd:

Super gaaf Floris!
    Nog niet alles gelezen, maar genietze daar! en succes!