Eerste volle week Durban - Reisverslag uit Durban, Zuid-Afrika van Kristian Kristian - WaarBenJij.nu Eerste volle week Durban - Reisverslag uit Durban, Zuid-Afrika van Kristian Kristian - WaarBenJij.nu

Eerste volle week Durban

Door: Dafloristian

Blijf op de hoogte en volg Kristian

24 Maart 2014 | Zuid-Afrika, Durban

Dafloristian weer voor deze week!

Deze week zijn we met Leon onze opdrachtgever bij Surfers not Street Children geweest. Dit is een organisatie die gesponsord wordt door Red het Talent. We zijn in het surfershuis geweest dit is een huis waar zo’n 10 ex-straatkinderen wonen. Zij hebben hun talent gevonden, namelijk surfen. Ze moeten allemaal werk hebben om daar te mogen wonen. En naast hun werk zetten ze zich in voor straatkinderen, dit doen ze door ze te motiveren om iets te maken van hun leven. Of door het grote publiek op de hoogte te brengen van wat straatkinderen zijn. Dit alles uiteraard door middel van hun grote talent, surfen. Dit hebben we zelf ook mogen zien, we kregen namelijk surfles van deze jongens. Dit was een erg toffe ervaring om op zo’n plank te mogen staan en dat je het geleerd hebt gekregen van ex-straatkinderen die echt iets van hun leven hebben gemaakt ondanks hun voormalige slechte omstandigheden. Met twee van de jongens mochten we een interview houden om erachter te komen wat voor geschiedenis ze hebben. En we hebben ook een tijdje met de manager Tom Hewitt gekletst. Hij is degene die uMthombo, de organisatie waar we komende week gaan onderzoeken, heeft opgericht en nu dus Surfers not Street Children.

De rest van de week hebben we de tijd gehad om deze interviews uit te werken en om nog meer te wennen aan de hitte. Want oh, oh, oh wat is het hier warm. Met exact die rede kwam Floris op een gegeven moment met het idee om zijn haren maar is even kort te laten wieken door David. Tondeuse op standje 4 voor de zijkantjes en bovenop knippen met de schaar. Dit alles om een zomercoup te hebben. Zie hier het resultaat:(foto komt nog)

Dit weekend hebben we het genoegen gehad om wederom met Lizette en Nicole door te brengen. Erg leuk om weer is even medestudenten om ons heen te hebben. We hebben lekker filmpje gekeken, uit eten geweest. En ook het strand is meerdere malen aan uitgebreid onderzoek onderhevig geweest! We zijn ook samen naar de kerk geweest, hier om de hoek op Florida Road zit de Olive Tree Church, hier hebben we twee prima diensten gehad!

Op zaterdag hebben we een excursie gedaan naar “A thousand hills”. Dit is waard om even te googlen;) Vanuit het hostel werd deze excursie georganiseerd. Samen met de dames Nicole en Lizette, van onze school die in Pietermaritzburg afstuderen en een eenzame Mexicaan uit het hostel hebben wij deze dag doorgebracht. De tour begon door een medewerker van het hostel en zijn broer. Zij namen ons mee naar “A thousand hills”, waar we eerst boven op een berg een prachtig uitzicht kregen te zien over deze duizend heuvels. Na een aantal mooie kliekjes te hebben gemaakt gingen we door naar de dorpjes die onder deze heuvels leven. Hier leven de oorspronkelijke Zulu’s. De medewerker van het hostel en zijn broer kwamen hier vandaan en waren hier opgegroeid, maar werken in de stad. Eenmaal aangekomen in het dorpje kregen we een rondleiding van een jongeman die hier al zijn hele leven woont. Hij vertelde over de tradities van de Zulu’s. Hij liet ons het huis zien van de traditionele medicijn man zien. We werden meegenomen naar de Chief van het dorpje, deze man is erg wijs. Bij de Zulu’s is het heel normaal dat je meer dan 1 vrouw hebt, het ligt er maar net aan hoeveel vrouwen je kan onderhouden. Dit is ook de reden dat Jacob Zuma zoveel vrouwen heeft, geld zat en blijkbaar ook genoeg liefde om elke vrouw even veel aandacht te geven. Ik weet zeker dat de vrouwen dit lezen en denken dat dit gigantische onzin is, maar ja cultuur is belangrijk om te waarderen en respecteren;)
Vervolgens kregen we bij de lokale bar een geweldige ervaring. In plaats van Castle light, Hansa, Black label en alle andere bier merken gingen we even terug in de tijd. Wij kregen namelijk het echte oude recept van Zulu bier te proeven. Wat een bijzonder drankje is dat, het is wit en ziet er meer uit als melk dan bier. Dit bier is iets zurig, en prik is er niet echt meer tintelingen op je tong. Ondanks dit alles, was het prima om te drinken en te ervaren. Daar komt bij dat dit bier een stuk gezonder is dan het reguliere bier dat wij drinken. Helaas is algemeen bekend dat het ongezonde ook veel lekkerder is. Na deze rondleiding kregen we een heerlijke zelfgemaakte lunch door de zus van onze gastheer. Het was een typische Zulu maaltijd waarvan we de ingrediënten niet meer, maar het was overheerlijk. Na deze lekkere vullende lunch, werden we terug gebracht naar het hostel. In de auto waren we alle drie kapot van de interessante dag en de warmte, en met een volle maag slaap je natuurlijk heerlijk. Dit zorgde er dan ook voor dat het een hele stille terugreis werd.

Eenmaal thuis aangekomen was het half 4 en hebben we ons snel omgekleed om toch nog even te genieten op het strand. Dit was een kort maar krachtige strand dag;) omdat rond half 7 hier de zon alweer ondergaat.

• 25 Maart 2014 - 15:27

Tineke En Hiddo:

Hé kanjers,

Het gaat maar door met die belevenissen. Komt geen einde aan, lijkt het ;-).
    We genieten volop mee van wat jullie meemaken.
    Fijn om te lezen dat het jullie goed gaat. Ook wat gezondheid betreft. Dat is niet altijd zo vanzelfsprekend.
    Geniet nog maar even door !!

't Is maar dat je het weet dat de zon hier pas om 19u (!!) ondergaat en volgende week nog een uur later (de zomertijd komt er weer aan, ja ja ook bij ons !!).
    Krijgen jullie daar ook zomertijd, trouwens ? Zo niet dan hebben we geen verschil meer in tijd !!

Leuk om te lezen dat er mensen op het zingen in de hostel (eigen kerkdienst) afkomen en dat het ook nog gewaardeerd wordt.
    Houdt goede moed om jullie afstudeeropdracht tot een goed einde te brengen.
    Het mooie daarvan is dat niet alleen jullie, maar ook de straatkinderen daar veel baat bij zullen hebben.
    We bidden jullie God' s zegen toe voor elkaar en de straat/ surf kinderen daar.

Hartelijke groeten,

Tineke en Hiddo

• 25 Maart 2014 - 19:57

Ruth Van Dijk:

Hoi Floris,

Leuk om je avonturen te lezen!
    Wat gaaf dat jullie iets kunnen betekenen voor straatkinderen!
    Ik wens jullie nog een goede tijd tot begin mei.
    Enne...ga maar niet als een Zulu-man leven ;)

Groetjes van Ruth vd Kruiskerk